Εδώ ακούτε ποντιακή μουσική


Joomla Slide Menu by DART Creations
Facebook Share
Share on facebook

Μέσα στο απόλυτο Νεοελληνικό σκοτάδι για να βρούμε το διακόπτη και να ανάψουμε το φως στη λύση των προβλημάτων μας , όπως λέει και ο Λάκης Λαζόπουλος , πρέπει καμιά φορά να διατυπώνουμε σκέψεις και ιδέες που για τους πολλούς  φαντάζουν εντελώς ουτοπικές ….......

 

Τα παρακάτω ας αποτελέσουν τουλάχιστον αφορμή για συζήτηση

 

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ;

 

Όταν η χώρα καταρρέει και ο κρατικός μηχανισμός έχει καταστεί όχι μόνο αναξιόπιστος , αλλά εχθρικός και για τους περισσότερους μισητός. Όταν ο λαός υποφέρει και κάθε μέρα εκτυλίσσονται ανθρώπινα δράματα και ιστορίες καθημερινής τρέλας . Όταν η πατρίδα μας βρίσκεται ολοφάνερα πια υπό ξένη κατοχή . Όταν η κατάρα του Θεού πλανιέται πάνω από τον εκφυλισμένο κόσμο μας. Τότε μέσα σε αυτόν τον ορυμαγδό και την κοινωνική συντέλεια εμείς έχουμε  την πολυτέλεια να ομιλούμε για ΄΄ποντιακή ιδέα΄΄ ; Όταν όλα γύρω μας αποδομούνται έχουμε την ψευδαίσθηση να ομιλούμαι για ΄΄οργανωμένο ποντιακό χώρο΄΄. Αιδώς Πόντιοι ….που ζείτε ;

Κι όμως είτε το ΄΄γινάτι΄΄ είτε η ΄΄ιερή μανία΄΄ φαίνεται ότι περισσεύει στη Ρωμιοσύνη της Ανατολής . Για το λόγο αυτό , εμείς οι ΄΄πόντιοι΄΄, τα κατατρεγμένα από την Ιστορία παιδιά της Μαύρης θάλασσας, επιμένουμε να ζούμε κυνηγώντας τις ιστορικές μας εμμονές. Στο κυνήγι αυτό το μόνο που καταφέρνουμε είναι να γινόμαστε ΄΄περίεργοι΄΄ για τους άλλους Έλληνες , πολλοί από τους οποίους  μας θεωρούν μονομανείς και οπισθοδρομικούς . Είναι όμως έτσι ;

Με μια πρώτη ματιά , φαίνεται ότι γύρω από τα ποντιακά πράγματα έχει αναπτυχθεί ένα ΄΄κίνημα΄΄ ή  καλύτερα ένα ενδιαφέρον από ανθρώπους ποντιακής καταγωγής , οι οποίοι για διάφορους ο καθένας λόγους , αποφάσισαν να αποδράσουν από τη σύγχρονη νεοελληνική καθημερινότητα  ή μάλλον αποφάσισαν σε πείσμα των καιρών να ονειρεύονται τη ζωή τους μακριά από την άνοστη και άχαρη αυτή ελλαδική ζωή , η οποία έφτασε πια στα όρια της πλήρους απαξίωσης !

Και το φάσμα των ανθρώπων  αυτών περιλαμβάνει πολλούς , οι περισσότεροι από αυτούς απογοητευμένοι , ΄΄συντηρητικούς΄΄ , πικραμένους αριστερούς , ΄΄προοδευτικούς΄΄ με κοινωνικές ευαισθησίες ακόμη και κάποιους  ΄΄εθνικιστές΄΄ . Πολλοί από αυτούς κάποτε δραστηριοποιούνταν έντονα πολιτικά αλλά  τώρα αισθάνονται πολιτικά άστεγοι και ανενεργοί . Περιλαμβάνει ακόμη ανέργους , ανθρώπους μέσης παιδείας , υψηλής αλλά και απαίδευτους . Κατά τα παραπάνω το περίεργο αυτό μείγμα ανθρώπων  χαρακτηρίζετε από άτομα ανήσυχα , που δε βολεύονται στη σύγχρονη απογοητευτική πραγματικότητα και επέλεξαν , για να χρησιμοποιήσουμε μια κάπως πιο ποιητική διατύπωση,  τη ρομαντική απόδραση .

Η συμπεριφορά αυτή ορίζεται από την ανάγκη του ανθρώπου να ψάχνει σταθερές όταν όλα γύρω του είναι ρευστά . Να ψάχνει διέξοδο για να αλλάξει τα πράγματα , όταν από τις δομές της εξουσίας εισπράττει μόνο απόρριψη και αδιαφορία .

Κατά τα παραπάνω λοιπόν , το ποντιακό θερμοκήπιο περιλαμβάνει όλες τις ανωτέρω ομάδες ανθρώπων , που ανησυχούν για το παρόν και το μέλλον τους και βρίσκουν ΄΄νόημα΄΄ μέσα σε αυτό το κέλυφος ή αλλιώς καβούκι αυτού που συνηθίζουμε να το λέμε ποντιακά πράγματα.

Διάφορα λοιπόν άνθη και φυτά φυτρώνουν στον ποντιακό μας κήπο , άνθη δυναμικά , εξωτικά , λαμπερά , μα και άλλα που είναι ζιζάνια, άνθη του κακού μέχρι και σαπρόφυτα. Τα τελευταία δυστυχώς είναι και τα περισσότερα .

Είναι παγκοίνως γνωστό ότι οι περισσότεροι από αυτούς που διακρίνονται στο ΄΄ποντιακό κίνημα ΄΄ είναι ως συμβαίνει πάντοτε οι συνήθεις ύποπτοι κάθε συλλογικής προσπάθειας. Οι ψιλοτυχοδιωκτάκοι ΄΄διακεκριμένοι επιστήμονες΄΄ , οι νεοπόντιοι αεριτζήδες επαγγελματίες του χώρου , οι ημιμαθείς  χορευτές και χοροδιδάσκαλοι που αναζητούν την κοινωνική αποδοχή και καταξίωση  , και πολλοί άλλοι συμπλεγματικοί τύποι που δυστυχώς κατατρώγουν με τις συμπεριφορές τους αυτό που όλοι οι υπόλοιποι  οι ΄΄φευγάτοι΄΄  συνηθίζουνε να περιγράφουν ως ποντιακό ΟΡΑΜΑ.

Είναι όμως το ΟΡΑΜΑ αυτό ουτοπία ή μπορεί να γίνει συγκεκριμένη και ρεαλιστική πρόταση ;

 

Καταρχήν τι είναι αυτό που θέλουμε αλήθεια , τι αναζητούμε εμείς οι Πόντιοι και κάνουμε τόσο θόρυβο γύρω από την περίπτωσή μας ;

Θέλουμε να αναγνωριστεί η Ποντιακή γενοκτονία ; Και τι θα γίνει άραγε με αυτό……. …….

Θέλουμε την αλλαγή του καθεστώτος στο Ίδρυμα Παναγία Σουμελά ; Και τι με αυτό ………..

Θέλουμε να διοργανώνουμε πετυχημένα πανελλήνια φεστιβάλ χορού ; Μόνο αυτό ……….

Θέλουμε να οργανώνουμε επιτυχημένες καλοκαιρινές χοροεσπερίδες ; Καλό και αυτό……….

Θέλουμε να χορεύουν καλά τα παιδιά μας και να παίζουν λύρα ως άλλοι ζογκλέρ ; Ε και ……….

Θέλουμε να επισκεπτόμαστε τον Πόντο ή ονειρευόμαστε την μεταφυσική επιστροφή μας εκεί; …….τίποτε άλλο ;

Όλα αυτά , μόνο αυτά , ή αυτά και πολλά άλλα μαζί !

Κάτι θέλουμε δηλαδή και δεν ξέρουμε τι . Μας ενδιαφέρουν μόνο οι Πόντιοι ή έχουμε πρόταση και για την Ελλαδική μας παρουσία ;

 

Εδώ είναι το κομβικό σημείο. Από δω και πέρα αρχίζουν οι ΄΄κόκκινες΄΄ γραμμές που αν θέλουμε να κάνουμε κάτι θα πρέπει να τις υπερβούμε .

Στα αλήθεια αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι να βρούμε διέξοδο προς την ΕΞΟΥΣΙΑ να αλλάζεις τα πράγματα , πράγμα το οποίο γίνεται μόνο μέσα από την πολιτική διεκδίκηση .

Μπορεί δηλαδή το ΠΟΝΤΙΑΚΟ ΚΙΝΗΜΑ να γίνει πολιτικό, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΛΑΒΕΙ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ;

Αρχικά για πολλούς αυτό θα φάνταζε αστείο , γραφικό ή και γελοίο ακόμα . Τι πιο γελοίο και αστείο όμως από τη σημερινή πολιτική κατάσταση . Και όχι μόνο αυτό,  τι πιο επικίνδυνο και τραγικό για την πατρίδα , για το λαό , για το γένος , για το μέλλον των παιδιών μας ;

Ποια είναι λοιπόν τα χαρακτηριστικά του ποντιακού χώρου που του δίνουν τη δυνατότητα να μετεξελιχθεί σε πολιτικό κίνημα διεκδίκησης ;

 

Πέρα από το πολυπληθές των Ελλήνων ποντιακής καταγωγής , που κοντοσιμώνουν τα τρία εκατομμύρια, τουλάχιστον ένα εκατομμύριο από αυτούς είναι οργανωμένο σε διάφορα ποντιακά σωματεία , μετέχοντας στη συλλογική ζωή και αποκτώντας κατά κάποιο τρόπο , εμπειρία της συλλογικής δράσης  .

Υπάρχει λοιπόν ο μηχανισμός και αυτό που απομένει είναι να μετεξελιχθεί σε πολιτικό υποκείμενο . Το ποντιακό σωματείο από λαογραφικό θα πρέπει να γίνει οικονομικό και πολιτικό κύτταρο του μεγάλου ποντιακού πολιτικού οργανισμού .

Γιατί ο ποντιακός-ελληνικός λαός έχει μακρά ιστορία δημοκρατικής και πολιτικής παράδοσης . Πέρα από τις εξέχουσες πολιτικές προσωπικότητες που ανέδειξε , έλαβε μέρος με ξεχωριστή ζέση στις μεγάλες μάχες του Ελληνικού λαού  ,  επιδεικνύοντας ιδιαίτερη ευαισθησία τόσο στις κοινωνικές όσο και στις εθνικές αναμετρήσεις .

Οι  Πόντιοι θα μπορούσαν να είναι οι  μπροστάρηδες σε ένα καινούριο πολιτικό κίνημα αναγέννησης της πατρίδας το οποίο θα κινείται πάνω σε δημοκρατικούς και πατριωτικούς άξονες , με αιτήματα όπως ισότητα – ισονομία – δημοκρατία- αξιοκρατία και  παραγωγικότητα για το λαϊκό συμφέρον και όχι για τους λίγους .

 

Αυτό το εγχείρημα απαιτεί όμως  πολιτική σκέψη , πολιτικό σχέδιο καθώς και τον πολιτικό φορέα που θα το υλοποιήσει. Ιδεολογία λοιπόν , πολιτικός φορέας και πολιτική δράση.

 

ΑΠΟ ΤΗ ΧΟΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΥΤΤΑΡΟ

Αναπόφευκτα όπως έχουμε τονίσει πάρα πολλές φορές υπάρχει ανάγκη , το ποντιακό κίνημα να απαντήσει στο σήμερα . Αν δε γίνει αυτό , μοιραία και οι Πόντιοι θα εκφυλιστούν και θα αφομοιωθούν στο μεγάλο ΄΄πολυπολιτισμικό και απολίτικο΄΄  χωνευτήρι των λαών . Ποια τύχη θα έχουμε ως Πόντιοι τη στιγμή που απειλείται η ταυτότητά μας ως Έλληνες ; Ποιά τύχη έχουμε ως ποντιακά σωματεία τη στιγμή που απειλείται η ίδια η ύπαρξη του Ελληνικού Κράτους ; Καμία .

Τα ποντιακά σωματεία ως μονάδες του μεγάλου ποντιακού οργανωμένου χώρου θα πρέπει λοιπόν να απαντούν στο σήμερα, στα μεγάλα προβλήματα  των μελών τους . Κοντολογίς θα πρέπει να δώσουμε κίνητρο στα μέλη μας ώστε αυτά να γίνουν πολιτικώς ενεργά. Είμαστε μέλη του Ποντιακού Συλλόγου της γειτονιάς μας όχι μόνο γιατί θέλουμε το παιδί μας να μάθει χορό αλλά και γιατί έχουμε συμφέρον να είμαστε μέλη του συγκεκριμένου συλλόγου. Οφέλη πρωτίστως οικονομικά , κοινωνικά , πολιτιστικά , πολιτικά .

Κάθε σωματείο θα πρέπει να μετεξελιχθεί αρχικά, σε ένα συνεταιρισμό , καταναλωτικό αλλά και παραγωγικό. Δράσεις όπως ο οικοτουρισμός , τα βιολογικά παραδοσιακά προϊόντα , ο αγροτουρισμός , η μικρή βιοτεχνική παραγωγή πρέπει να αποτελέσουν την οικονομική βάση των σωματείων μας .

 

Η διάθεση των πρότυπων προϊόντων μας θα μπορεί να γίνεται απευθείας από εμάς τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στο εξωτερικό , χωρίς μεσάζοντες,  καθώς ζούμε σε μια εποχή διαδικτυακή , όπου οι νέες τεχνολογίες θα πρέπει επιτέλους να μπουν στην υπηρεσία των απλών ανθρώπων .

Κάθε σωματείο επιβάλλεται να  προσανατολίζεται παραγωγικά ανάλογα με τον τόπο στον οποίο δραστηριοποιείται εκμεταλλευόμενο τα τοπικά χαρακτηριστικά , τις ιδιαιτερότητες και τα συγκριτικά του  πλεονεκτήματα.

Ιστορικά προηγούμενα υπάρχουν , από το συνεταιριστικό κίνημα μέχρι και τα κιμπούτς ακόμη !

Ας βγάλουμε συμπεράσματα από τους Χιώτες με τα καταστήματα καλλυντικών mastιc Spa, τα οποία είναι πολύ γνωστά στις Η.Π.Α, αλλά όχι στην Ελλάδα .

Μέσα σε κοινωνικές συνθήκες εκρηκτικές , όπου η ανεργία πλήττει τουλάχιστον το 30% του ενεργού εργατικού δυναμικού , τα ποντιακά σωματεία θα πρέπει να δώσουν ελπίδα στον κόσμο τους , δίνοντάς του εργασία , στέγη , ελπίδα για τη ζωή . Πρωτότυπες ιδέες , δράσεις , συλλογικότητα , δημιουργία , κέρδος , κοινωνική αλληλεγγύη  θα πρέπει να είναι οι ιδέες που θα διατρέχουν και θα διαπνέουν τα σωματεία μας . Και όλα αυτά με την κεντρική καθοδήγηση και το σχεδιασμό του δευτεροβάθμιου οργάνου μας , της μίας , κοινής , δημοκρατικής και αντιπροσωπευτικής Ομοσπονδίας μας.

Είναι φυσικό ότι το παραπάνω θέμα ξεπερνά κατά πολύ τον περιορισμένο χώρο ενός άρθρου ,  και υπερβαίνει παρασάγγας τη δεινότητα μου ως πολιτικού αναλυτή . Επιζητά δε εμβάθυνση και επιστημονική ανάλυση προκειμένου κάποια στιγμή να λάβει , αν αξίζει να λάβει τελικά , τη μορφή ενός πολιτικού κειμένου-μανιφέστου .Προαπαιτούμενο δε  και απαραίτητο δομικό υλικό για όλα τα προαναφερόμενα   είναι η πολυπόθητη και ανεπίτευκτη μέχρι στιγμής ενότητα του Ποντιακού χώρου . Η ενότητα αυτή θα πρέπει να είναι συμπαγής και αρραγής προκειμένου το εγχείρημα να είναι αποτελεσματικό και όχι απλά μια ωραία πλην ουτοπική πνευματική σύλληψη .

Ξεκινώντας από την οικονομική οργάνωση θα πρέπει να  καταλήξουμε επιτέλους στην  πολιτική χειραφέτηση.

Στουλαράς.